الأسراء والمعراج|لقاء محمد ﷺ بالله.

قم يامحمد إلي لقاء الله. 
هنعرف لماذا حدثت حادثه الاسراء والمعراج؟
النبي ﷺ اتأذى من اللي حصل فى الطائف ،قلبه وجعه و حزين جداً لان الطائف رفضت الإسلام و ربنا الجبار جبر قلب حبيبه عليه الصلاه و السلام بإسلام عداس  طب و إيه كمان؟؟ حادثه الإسراء و المعراج و كأن حادثه الإسراء و المعراج بتثبتلك يا رسول الله ان لو اهل الارض غير مقدرين قيمتك ،تعالي عند اهل السماء وانظر قيمتك ،،و تحصل رحله الاسراء والمعراج و يسموها العلماء ذروه التكريم لرسول الله ،النبى هيشوف حاجات عجيبه ربنا عز وجل قال: " لَقَدْ رَأَىٰ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَىٰ" سوره النجم ..

 حاليا الرسول عليه الصلاه والسلام فى نص الليل , جالس عند الكعبه ، و كان زعلان من اللي حصل ف الطائف ، طاف و جلس وغطى نفسه بعبايته و نام وهو زعلان ،بس الرسول غالي اوي عند ربنا مش هيسيبك تنام زعلان ابدا يا رسول الله، يجيله جبريل عليه السلام يخبطه على كتفه،قم يا محمد فبيحكى لنا النبي فبيقول: فقمت، فقلت ماذا يا جبريل؟ فرد جبريل و قال لى : قم يامحمد للقاء الله ..هيقابل ربنا.. تعالوا معى نرى الرحله بعين الرسول، كيف؟ زي ما عبد الله بن عمر بيعمل بالظبط..


فى احدى اﻻيام عبدالله بن عمر كان فى المسجد النبوي مع النبي والصحابه، وبعد الصلاه اتكلم النبي عليه الصلاه والسلام معاهم وبعدين قام قايل: يا ايها الناس من منكم راي الجنه؟ ((طبعا محدش شافها إلا النبي ف الاسراء والمعراج)) فالمهم محدش رد ،فقام عبد الله بن عمر قال : انا يا رسول الله ،
فسيدنا عمر بن الخطاب (أبوه) حط إيده على راسه كأنه بيقول لابنه : ايه اللى بتقوله ده.. جنة ايه اللى شفتها! لكن النبي ابتسم و قال من منكم دخل الجنه؟ فيرد مرة اخرى عبدالله بن عمر وقال: أنا يا رسول الله ،فبدأ عمر بن الخطاب يغطي راسه بعبايته حيتجنن من ابنه .. ابتسم النبي وقال من منكم اكل من ثمارها؟ فقال عبدالله بن عمر : انا يا رسول الله' فسيدنا عمر فى قمة الخجل وكان شويه و يسحب نفسه بهدوء و يمشى ..و تبسم النبي لكن قال : قم يا ابن عمر فاخبرهم كيف دخلت الجنه؟

فقام عبد الله بن عمر وقال : والله يارسول الله رايت الجنه بعينيك يا رسول الله،ودخلت الجنه بقدميك يا رسول الله،واكلت من ثمارها بفمك يا رسول الله،فانا اري بعينك وامشي بقدمك واكل بفمك يا حبيبي يا رسول الله . ونشوف بعين النبي اللى هيشوفه فى رحله الإسراء و المعراج .

نرجع لجبريل بعد ما قال للنبى: قم يا محمد إلي لقاء ربك، بس حصل حاجه قبلها..حادثه شق الصدر للمره الثانيه.. ملائكه نيمت النبي على ضهره وفتحت صدره تاني و طلعوا قلبه و غسلوه بميه زمزم و خيطو الجرح.. عمليه قلب مفتوح سبحان الله.. الذي شق البحر لموسي قادر ان يشق صدر محمد فالله علي كل شئ قدير .. ليه حاليا حصل شق الصدر؟ عشان قلب النبى يقدر يتحمل اللي هيشوفوا فى الرحله لانه حيشوف حاجات لا يمكن يستحملها بسهوله.

بعد شق الصدر ،جبريل جه للنبى عشان يبدا الرحله، طيب ايه وسيله المواصلات فى الرحله؟ دابه اسمها "البراق"طيب وبرنامج الرحله ايه؟ ربنا عاوز يجبر بخاطر النبي فالرحله من الحرم للمسجد الاقصي،و من المسجد الاقصي للسماء، وفى الرجوع هتبقى من السماء للمسجد الاقصي ،ومن المسجد الاقصي للحرم مره تانيه.البراق دى دابه شكلها ما بين الحمار و البغل لونها ابيض ، والخطوه منها توصلها لمنتهى بصرها (يعني خطوتها واسعه تجيب المدى البعيد اللى هيه شيفاه) احنا مثلا منتهي بصرنا ثلاثين كيلو منقدرش نشوف ابعد من كده .

لو افترضنا ان البراق منتهي بصره زينا ثلاثين كيلو يبقى الخطوه الاولي من رجله تجيب الثلاثين كيلو وبعدين رجله التانيه ثلاثين كيلو تانيين.. يعنى سريع جدا ، قال تعالى :" يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوب".. سبحان الله .مابالكم بالبراق ! المهم فيقول جبريل: اركب يا رسول الله و ركب و ركب معاه جبريل .. والنبى ييقول كان جبريل لا يفارقنى و لا افارقه.. طيب هنذهب على اين؟ نذهب على ارض الشام ،على المسجد الأقصى بسرعه تفوق الخيال و يوصل النبي المسجد الأقصى.

وصل سيدنا جبريل و النبى ﷺ للمسجد الاقصى و كانوا راكبين البراق، فقال سيدنا جبريل: يا محمد انزل.. عارفين النبي ﷺحيعمل ايه؟ النبي نزل و راح رابط البراق فى عمود من عواميد المسجد الاقصي، بتربطه ليه يا رسول الله، ده ربنا خلقه مخصوص من أجلك وهيختفي بعد رحله الاسراء والمعراج..،وربنا هيحفظه ليك اكيد..ليه بتربطه؟ سيدنا النبي ﷺ قمه فى التوازن،، قمه فى الربانيه، ربنا رايد مننا اننا ناخد بالاسباب و فى نفس الوقت نتوكل على الله ..

النبى ﷺ حيتصرف بقمة الواقعيه . دي قوانين الدنيا ،هوه ينفع اسيب السيارة مفتوحه واقول انا حتوكل على الله ..ربنا حفيظ؟
..لأ..لازم اخذ بالاسباب واقفلها..و مينفعش أقفلها و أقول انا متأكد ان السيارة مش حتتسرق لانى قفلتها . ليه مينفعش؟ لان لازم تبقى مؤمن أن ربنا على كل شئ قدير و مفيش شئ معصوم من قدر الله..الصحابه بيقولوا كنا نري النبي ﷺياخذ بالاسباب حتي نقول انه لا يتوكل على الله،،وكان يتوكل على الله حتي نقول انه لا ياخذ بالاسباب..حبيبنا سيدنا النبي ﷺ كان قمه فى التوازن..

يربط البراق ويقول له جبريل: ادخل يا محمد ..طيب مين اللى بيحكم فلسطين فى الوقت ده؟ الرومان ،فطبيعي المسجد الاقصى يبقى مهجور ومفيهوش حد و مضلم ..لكن تتفتح ابواب المسجد الاقصي وينظر النبى ﷺ و يندهش المسجد مليئ على اخره .. والمسجد كله منور ،طب مين اللي فى المسجد ؟ كل الانبياء من ادم عليه السلام إلي عيسي عليه السلام،، ومتنسوش قال تعالى :" وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْك".. والنبيﷺمبهور وجبريل بيعرفه على الانبياء و هم واقفين فى صفوف منتظرين الصلاه .. كل الانبياء مسلمين يعنى كلهم موحدين ،قال تعالى:" لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا "..طريقه العباده مختلفه بس الاصل هوه التوحيد بإن لا إله إلا الله و يبدأ جبريل يقول للنبى ﷺ تقدم للإمامه .

النبى ﷺ واقف قدام ابراهيم خليل الله و عيسي روح الله وموسي كليم الله ،النبى غير متخيل انه يكون الإمام ..و جبريل يقوله مرة اخرى: تقدم يا رسول الله للإمامه و يوقف النبى عليه الصلاه و السلام إمام و صلي بالأنبياء ركعتين من صلاه المسلمين،، وده قمه التشريف للنبي عليه الصلاه والسلام كأن ربنا بيعرفنا ان الانبياء كلهم حيعطوا راية البشريه للنبى وانه هو الرسول الخاتم..الرسول عليه الصلاه والسلام مره قال: لو كان موسي حيا بيننا، ما وسعه الا اتباعي (يعنى لو كان حى كان زمانه اتبع رسول الله و دين الإسلام )

و تخلص الصلاه و ياخد جبريل النبى و يطلع خارج المسجد الاقصى.. فيحضر جبريل إنائين واحد فيه لبن و الإناء التانى فيه خمره ويقول جبريل :يا محمد اختار (على فكره الخمره فى الوقت ده كانت غير محرمه علينا ) فاختار سيدنا النبي اللبن ..ففرح جبريل وقال: أهتديت إلي الفطره يا رسول الله وهديت امتك اليها..،كل يوم بنقع فى الاختيار بين الحرام والحلال اللبن رمز النقاء والصفاء والخمر رمز المعصيه ..و الحلال واضح و الحرام واضح لينا.

حاليا هيطلع النبى و جبريل للسماء بس قبلها جبريل حياخد النبى و حيطوف بيه على اهل المقابر حيشوف فيها ناس بتتعذب و يعرف نهايه ابو جهل هيكون مثلهم و هيشاهد ناس بتتنعم حتى تطمئن يا رسول الله علي سميه (فكرينها؟ اللى ماتت من تعذيب ابو جهل ليها عشان تكفر بدين محمد ) و تطمئن على اللى ماتوا و حيموتوا و تعرف ان وعد الله حق انهم حينعموا بالجنه. حتى ﻻ يحزن حبيبنا النبى ﷺ علي حد بعد الحين..

فيمر النبي ﷺ على قبر ويقول: رأيت أناس يخمشون وجوهم وصدورهم بأظافر من حديد ..وقال من هؤلاء يا جبريل ؟ فرد جبريل و قال : هؤلاء ياكلون لحوم الناس (الناس اللى بتغتاب) قال تعالى:" أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ" و يمر على قبر اخر فبيقول : رأيت اناس تقرض شفاتهم بمقاريض من نار ،فيقول لجبريل من هؤلاء؟ فيقول: خطباء امتك يا محمد يقولون ما لا يفعلون، يأمرون الناس بالمعروف ولا ياتوه وينهونهم عن المنكر وياتوه،فيمر على قبر تالت فيلاقى فيه سيدنا موسي قائم يصلي فى قبره (المفروض مفيش تكليف فى القبر لأن الاعمال بتترفع بعد الموت) فقال النبى عليه الصلاه و السلام: يا جبريل أهذا موسي ؟ قال نعم فقال النبى: وماذا يفعل ؟ فقال جبريل: يصلي إلي ربه فقال النبى :و لما ؟

فقال جبريل : إن موسي كان شديد الشوق إلي ربه فعندما مات قال للملائكه أريد أن أرى ربي؟ فقالت الملائكه: لا (وموسى هو كليم الله ) فنادي ربه و قال يارب ان لم الاقيك حتي ادخل الجنه فأذن لي أن أصلي لك فى قبري حتي يهدأ الشوق فى قلبي.. فأعطاه الرب هذه المنحه إلي يوم القيامه ... الله شايفين  سيدنا موسي اللي قال: وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى..موسي مش قاد يصبر علي لقاء الله.

جبريل خده و لف على المقابر و النبى شاف احوال القبور و لاقى قبر ريحته حلوه.. فسأل و رد جبريل وقاله انه قبر ماشطه ابنه فرعون و أولادها
ايه قصتها ؟؟؟...
ماشطه فرعون دي كانت ست فقيره وكانت الكوافيره بتاعت بنت فرعون و كانت الست دى عندها اربعه اولاد وكانت مؤمنه وكاتمه ايمانها خوفآ من فرعون،،ففي مره وهي بتسرح شعر ابنه فرعون وقع المشط من إيدها فوطت تجيبه من الأرض فلا إراديآ قامت قايله بسم الله، فسمعتها بنت فرعون و قالت :ابي؟ اصل فرعون كان بيقول انا ربكم الاعلي...فأتغاظت الست اوى وقامت رده عليها و قايله : لا بل ربي وربك ورب ابيك الله .


فالبنت اتجننت و قالت : إذن سأخبر ابي عنك..فقالتله : وجه فرعون و قبضوا على ماشطه ابنه فرعون و سألها :ماذا تقولين؟ قالت ربي وربك الله ،فراح فرعون جايب ولادها الاربعه قدامها وجاب برميل كبير فيه زيت بيغلي،،وقالها حرمي ولادك فى الزيت لو لم تشهدي ان انا ربنا،فقالت: ربي وربك الله ،فأخد ابنها الاول فرماه فى برميل الزيت المغلي فساح الولد .. وقام سألها تانى: من ربك فتقول بصرخه و عياط و ألم و ثبات : ربي وربك الله فأخد ابنها التانى و رماه فى الزيت وساح و هكذا عمل كده مع الابن التالت وراح سألها فرعون تانى: من ربك ؟

فقالت : ربي وربك الله وكان الابن الرابع هو اللي الدور عليه وكان رضيع لسه صغير فى حضنها، فجه عشان ياخده منها فمسكت الولد ورجعت لورا عشان محدش ياخده منها..(بقى نقطه ضعفها) بس ربنا حيثبتها على الحق لحد اخر لحظه فى حياتها..ربنا خلى الرضيع ينطق و يقول لها: يا امي انتي على الحق ،اثبتى انها جنه..فسألها فرعون فقالت : ربي وربك الله ..
فاخد الولد منها عشان يرميه و يرميها معاه فى الزيت المغلى ..فطلبت ماشطه فرعون من فرعون جمع عظامها وابنائها و طلبت أنهم يندفنوا سوا ..فقال فرعون لها : لكي ذلك واخدها والطفل و رماهم فى الزيت المغلي و اتجمعت العظام و أتحطت فى القبر. وعشان الريحه كانت ريحه حرق ومش حلوه. ربنا خلاها فى القبر ريحه مسك واحلى من المسك .

و بكده تعرف يا رسول الله ان صحابك اللى ماتوا بالتعذيب هيشوفوا نعيم كتير اوى فمتزعلش عليهم.و دلوقتى تبدأ رحله الصعود للسماء .النبى عليه الصلاه و السلام هيخترق الغلاف الجوي والنجوم و الكواكب..و كل ما يطلع لفوق لفوق اوى و كل حجم الاشياء بيصغر و يصغر لحد ما تبقى الارض نقطه قدام عينيه..فين بقى ابو لهب اللي مزعلك يا رسول الله ،فين كفار قريش اللى مضايقينك ؟دول ولا حاجه فى كون ربنا الواسع اوي.
كأن ربنا رايد يقول للنبي انا كوني واسع وقدرتي وسعت كل شئ،يعني كنت اقدر اخليك تخترق الزمن يا محمد واخليك تنتصر على قريش ،بس مش من الحكمه يحصل كده ،انت تعبان وانا اقدر أوقف تعبك فى ثانيه بس اللي انت فيه ده لحكمه.(فعشان كده اي حد عنده مشكله ، اعرف أن ربنا قادر يحلها لك،بس مدام ربنا محلهاش دلوقتي يبقي ده لحكمه ولمصلحتك).

و يطلع النبى عليه الصلاه و السلام و يوصل ومعاه جبريل للسماء الاولي ( العلم الحديث أثبت أن لا يمكن الوصول للمسافه دى ابدآ.. قال تعالى: "يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَان" و السلطان هو امر و أذن من الله العظيم ويوصل للنبى لباب السماء الاولي ..لقى باب وقفل و جنود ..اصل ملكوت ربك منظم ،،فجبريل خبط على الباب.. فيقول الملك: من ؟ فيقول: انا جبريل و فيرد يقول: و من معك؟

فراح جبريل قايل: محمد.( و طبعا مش محتاج تعريف اكتر من كده يا سيدنا النبي عشان الملايكه تعرفك :فتقول الملائكه: أوقد ارسل إليه!نعم المجئ جاء.. ( الملايكه فرحت و بتقول ياه هوه ربنا بعتله ! ..دى احسن زياره حصلت ) فتتفتح ابواب السماء الاولي وسيدنا النبي مبهور ..مش مصدق انهم عارفنيه؟ ايوه عارفينك يا حبيب الله.. اهل الطائف مش عارفينك بس اهل السماء عارفينك يارسول الله فمتزعلش ابدا ..

فيدخل النبى السما الاولى فيلاقي راجل قاعد على جنب فقال جبريل : يا محمد هذا ابوك ادم.. اذهب فسلم عليه..فيروح النبي بكل تواضع و يقول السلام عليكم يا ابو الانبياء ادم ..فآدم عليه السلام يبص له ويفرح بيه ،ويقول : وعليكم السلام ورحمه الله ،مرحبا بالنبي الصالح والابن الصالح ، و بعدين ياخد جبريل النبى عشان يكمل الرحله، فالنبي يبص وراه فيلاقي ادم بيبص يمينه فيلاقي ناس كثير فيضحك،،ويبص شماله فيلاقي ناس كثير فيبكى، فالنبى استغرب و سأل جبريل لماذا يضحك ويبكي؟ راح جبريل قايل : آدم ينظر عن يمينه فيري ذريته من أهل الجنه فيضحك،، ثم ينظر عن يساره فيري ذريته من اهل النار فيبكي.. (فيارب انا و انتو نكون من الذريه اللي علي اليمين)

و يوصل النبى للسماء الثانيه فيخبط جبريل.. فيرد الملك و يسال من ؟ فيرد : انا جبريل ..فيسأله الملك: ومن معك؟ فيقول محمد.. فتقول: الملائكه أوقد أرسل إليه!! نعم المجئ جاء  ،فيدخل فيلاقي اتنين شباب قاعدين شكلهم جميل. فجبريل يقول له : يا محمد أذهب فسلم هذا اخوك عيسي و أخوك يحيي،فيروح النبي و يقول :السلام عليكم..فيرد يحيى و عيسي ويقولوا : و عليك السلام ورحمه الله مرحبا بالنبي الصالح والاخ الصالح ،و بعدين يطلع للسماء التالته فيخبط جبريل و يساله الملك و يعرف ان محمد معاه و تفرح الملائكه و يدخل النبى فيلاقي يوسف عليه السلام فيسلم عليه النبى ،فيرد يوسف و يقول مرحبا بالنبي الصالح والاخ الصالح..

و يصعد النبى للسماء الرابعه و تفتح له الملايكه و يدخل يلاقي سيدنا إدريس و يسلموا على بعض و بعدين يصعد النبى للخامسه فيلاقي سيدنا هارون و يسلم عليه و يصعد للسماء السادسه فيلاقى سيدنا موسي، فيقول موسى: مرحبا بالنبي الصالح والاخ الصالح، و بعد ما سلم النبى عليه سمع صوت بكاء ،فالنبى بيبص لقى سيدنا موسي بيبكى فيسأل النبى جبريل: لماذا يبكي موسي؟ فيقول جبريل موسى يبكى ويقول : " يارب انه غلام بعثته بعدي و يدخل الجنه من امته أكثر من أمتى " (كلمه غلام ليس للتقليل من شأن النبي محمد لكن المقصود انه شاب صغير) ولما النبى سمع الكلام ده اطمن النبي على امته .


و صعد النبى عليه الصلاه والسلام السماء السابعه و لاقى سيدنا ابراهيم ساند ضهره على البيت المعمور ( البيت المعمور ده زى الكعبه لكن بيطوف حواليها الملائكه .. ودى موازيه تماما لبيت الله الحرام " الكعبه بتاعتنا اللى على الارض" .. يعنى نفس المكان لكن فوق فى السماء ) النبى عليه الصلاه و السلام بيحكى و يقول: ان البيت المعمور يدخل فيه كل يوم سبعين الف ليطوفوا بالبيت ولا يعودون "فى اليوم التالي" إلي يوم القيامه، ( يعنى كل يوم 70 الف ملك غير اليوم اللى قبله.. الملايكه كتير اوى)

و يسلم النبي على سيدنا إبراهيم فيرد إبراهيم و يقول: مرحبا بالنبي الصالح والابن الصالح ،يا محمد اقرأ امتك مني السلام ..(سلامك وصل لنا يا خليل الله وعليك السلام :)  وقل لهما يا محمد ان الجنه طيبه التربه و إن غراسها سبحان الله،الحمد لله،لا اله الا الله .. (و كل صلاه أحنا بنسلم على ابونا ابراهيم و نرد عليه السلام اللي بعته لينا مع النبي..و الجميل ان ربنا عز وجل قال تعالى : "مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْل" ...سيدنا ابراهيم سمانا مسلمين

و يخترق النبي السماء السابعه و يوصل عند سدره المنتهي دى شجره على باب الجنه ..بيقول النبي : والله لا استطيع ان اصفها من حسنها،لها الوان لا ادري ما هي،،فالجنه فيها ما لا عين رات ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر،، عند سدره المنتهى هتتفرض علينا الصلاه ، اصل احنا قبل الاسراء والمعراج كنا بنصلي ركعتين الصبح و ركعتين بالليل ..
عند سدره المنتهي هيوحي الله تبارك و تعالى لنبيه محمد انها حتبقى خمسين صلاه فى اليوم . فالنبي ﷺ نزل فلاقى سيدنا موسى، فقال ﷺ: ان ربي قد فرض على امتي خمسون صلاه والنبي كان خايف على امته، فموسي قاله: يا محمد لا تفعل ..امتك لا تطيق ذلك.. اذهب الي ربك فسأله التخفيف ..

فصعد النبى ﷺ فوضع ربه عنه عشر، فاصبحت اربعين ونزل لموسي فقالﷺ:إن ربي فرضها اربعين فقال: موسي لا تفعل.. امتك لا تطيق ..فأذهب فاسأله التخفيف و يصعد النبى و ينزل و يصعد و ينزل و يدور بينه و بين سيدنا موسى نفس الحوار و يسأل الله التخفيف لحد ما بقت خمس صلوات.فموسي قال لسيدنا النبي اذهب الي ربك فسأله التخفيف فقال النبي:لا يا موسي اني استحييت من ربي. فنادي منادي من عند الله وقال: " إني قد امضيت فرضيتي" وخففت عن عبادي ولا يبدل القول لدى..

و بقت الصلوات خمسه فى الاداء لكن خمسون فى الاجر. ..طيب ايه الحكمه انهم كانوا خمسين وبقوا خمسه؟ الحكمه اننا نعرف ضعفنا واننا لا نملك من الامر شئ لو كانوا خمسين كنا هنضطر نعمل الفرض كله.. لكن بقوا خمسه و رغم كده لسه فى ناس مستتقله الخمسه ومش بتصلي ، وشوفتوا غلاوه النبى عند ربنا ؟ شوفتوا شفاعه النبي رفعت خمسه واربعين صلاه عن كل مسلم .. تخيل بقى شفاعته ليك يوم القيامه.. يقول ياربى عبدك فلان بيحبك و كان دايما بيصلى على النبى.. عبدك فلان بيحبك و كان بينشر سيره النبى و اخلاقه..ربنا كريم اتعلق بيه هيوفقك لعمل صالح ولو تسبيح تعمله عشان يقبل شفاعه النبى لك..

و نرجع لسدره المنتهي و يوصفها النبي وبيقول ان اوراقها كآذان الفيله و رأيت لها اربعه انهار، ثم قيل يا محمد ادخل الجنه، فرفعت راسي فإذا على باب الجنه مكتوب لا اله الا الله محمد رسول الله ،فدخلت الجنه فاذا ترابها من الزعفران والاشجار سيقانها من ذهب و أوراقها من فضه و رأيت قصرى فى الجنه.. وكمان النبى ﷺ له ألف قصر و منهم قصر معلق فى سحابه ليس لأحد إلا رسول الله ﷺ.. و بعدين خرج النبى من الجنه و وقف عند سدره المنتهي ثم قيل له اصعد يا محمد.

فالنبي لسه هيمسك بأيد جبريل عشان يطلع بيه فجبريل قال: لا يا محمد..انا إذا تقدمت أحترقت و أنت إذا تقدمت أخترقت ،،فتقدم انت.. فالنبى ﷺ بيوصف جبريل و بيقول : فرأيت جبريل كالحلث البالي من خشيه الله (يعنى جبريل بجماله وله 600 جناح عليهم اللؤلؤ و المرجان من خشيه ربنا بقى عامل زى حته القماشه القديمه) فصعد النبي ﷺ وسمع أصوات غريبه و سمع صريف الأقلام "صوت الأقلام و الملايكه بتكتب الاقدار "و بيقول رأيت الملائكه و حمله العرش تسبح ،و إسرافيل يمسك بالقرن منتظر النفخه (اللى هتحصل قبل يوم القيامه) ،وميكائيل لم يبتسم منذ خُلِقَتْ النار ،ويقول النبى ﷺ رأيت كل الكون يسبح ،وسمعت اصوات تسبيحات المؤمنين..

اصل لما أنت بتسبح تسبيحه بيطلع صوتك للعرش وصوتك بيبقى معروف فى السماء، عارفين لما يونس كان فى بطن الحوت و نادي وقال: لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين، فالملائكه قالت : يارب صوت معروف فى ارض غريبه ( عشان كان ف بطن الحوت).ربنا كان سمعه و قال تعالى :فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَٰلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِين..و يشوف النبى كل الحاجات العجيبه البديعه الجميله دى والأجمل أن ربنا حيقولنا عن خلق من اخلاق النبى جميل اوى حصل ساعتها.

النبى عليه الصلاه والسلام و شاف قصور و انهار وحاجات تانيه بديعه و عجيبه لكن النبى حبيبك اللى أخلاقه القرآن شاف كل الحاجات المدهشه دى ورغم كده ربنا قال لنا علي النبى ﷺ:"مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى" يعنى لا بص هنا ولا خطف نظره هنا ده احنا لو دخلنا قصر بيجذبنا جماله ونفضل نتطفل ونبص هنا وهنا وحبيبنا النبى عليه الصلاه و السلام طلع فوق السبع سموات لكن كان فى قمه الأدب شاف على اد ما بالصدفه عينه شافت ..


و بعدين يطلع النبى و يطلع، قال تعالى: ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ*فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى" وصل النبى لمنزله و مكانه شريفه بتدل على حب الله للنبى عليه الصلاه والسلام و قاب قوسين يعنى اد المسافه اللى بين قوسين عكس بعض)( وسجد النبى و دعا ربه.عشان كده النبى قال: "أقرب ما يكون العبد من ربه و هو ساجد " طيب هل النبى شاف ربنا وللا لأ ؟ اختلف العلماء فى ده.. الله اعلم.. و هينزل النبي وقلبه متعلق بعرش الرحمن.




تخيلوا بعد كل الصفاء ده حينزل النبى تاني لعذاب قريش..و على فكره النبى كان بعد الاسراء والمعراج لما يسمع الله اكبر يترعش و فى سجوده يقول: سجد لك سمعي وبصري وقلبي وعظمي ومخي وعصبي و لحمي.تعالوا نحس بالتسبيح ده "سبحان ربي الاعلي" هو فعلا اعلي من كل شئ ليس كمثله شئ، شفتوا النبى وهوه طالع السموات مع جبريل عدى كواكب و مجرات ياااه سبحان ربى الأعلى العظيم.

فينزل النبي من الإسراء و المعراج و هوه جميل و مرتاح أوي المفروض لو حد كان مكانه و وصل للمنزله دى و حصلت له هذه الرفعة كان ممكن ينزل متكبر "أنا محمد .. أنا وصلت لأقرب ما يكون من الله عزوجل" بس النبى متغرش بالعكس النبى ازداد تواضعآ على تواضعه..بيحكى سيدنا أنس خادم الرسول صلى الله عليه وسلم و يقول "والله خدمت النبي 10 سنين فما قال لي أفٌ قط .. ولا قال لي لشئ فعلتهُ..لمَ فعلته؟ .. ولا لشئ تركته..لمَ تركته؟ و كنت إذا تأخرت عليه في طلبٍ بعثني له ،قام بنفسه و ذهب فقضاه هو عليه الصلاة والسلام.. تعرفوا أن الرسول كان بيحب أنس و دعا له و قال : "اللهم بارك في عمر أنس و كثر ولده و ماله و أدخله الجنة"

فكان أنس يبكي من الحديث ده و يقول "دعى ليَ النبي صلى الله عليه وسلم أن يبارك الله في عمري [فمات عنده 110 سنه] و دعى لي أن يبارك الله في ولدي و في مالي و أنا والله أكثر الأنصار مالا و أكثر الأنصار ذرية .. و ها أنا أنتظر الدعوة الرابعة [و أدخله الجنة]" طب انس بيبكى جامد ليه؟ عشان النبى دعا ان ربنا يبارك فى عمر أنس.. وبعد موت النبى، أنس مشتاق للقاء النبى و حزين لأن بقى عمره طويل بعد دعاء النبى له .

حتى فى وقت موت أنس لما كان بيحتضر فضل يبكي بكاء شديد .. فقالوا لمَ تبكى يا أنس؟ ألست صاحب رسول الله؟فبكى أكثر ..فقالوا ما بك يا أنس..ماذ تشتهى يا أنس من الدنيا؟ فقال أنس: لا أشتهي إلا أمراً واحداً .. أن أرى حبيبي محمد و أقول له يوم القيامة..يارسول الله ..انا أُنيس ،خادمك أُنيس يارسول الله". اصل ده الاسم اللى كان النبى عليه الصلاه و السلام بيدلعه بيه.

المهم نزل النبى من السماء للمسجد الاقصي ومنه رجع للبيت الحرام..فيلاقي مكان نومه لسه دافى ،سبحان الله كأن كل ده حصل فى اللا زمن..و ارتاح النبى وتاني يوم صحي مهموم طب ليه؟ النبى عمال يفكر احكي للناس وقريش تضحك عليا وللا محكيش وابقي كده بكتم وحي من الله! .. فيعدي ابو جهل وبسخريه ويقوم قايل: مابك يا محمد ، آراك مهموم؟ فالنبى سكت ..فسأله تاني فالنبي قام حكي له كل اللي حصل! فأبو جهل قال له: أحقآ يا محمد ؟ فقال النبى: نعم.فقال ابو جهل :ما رأيك فى أن أجمع لك قريش فتخبرهم بما قلت لي..؟ فقال النبي: اجل، فقال ابو جهل: كما انت (يعني كانه بيقوله هجمعهم لك حاضر.. عشان نضحك على اللي بتقولو شويه.. بس طبعا الصحابه حيصدقوا النبى)

فراح ابو جهل جاب رجال قريش و رجع للنبي و قال أقصص يا محمد ما قلته" فقال النبي والله دخلت المسجد الأقصى فصليت بالأنبياء و فضل يحكى كل اللى حصل.. طب و أيه كان رد فعل قريش؟ منهم اللى ضحك و منهم اللى صقف و صفر إستهزاءاً بالكلام و منهم اللى رمى التراب على وجه النبي ﷺو منهم اللى شتم.. فقام واحد من كبار المشركين راح قايل :يا محمد صف لنا الأنبياء..فقال :أجل وبدأ يوصف سيدنا عيسى روح الله وقال فرايته رجلاً طويلاً بعيد ما بين المنكبين..عظيم الفم ..جميلا ..شعره كأنه خرج من ديماس [يعنى كأنه خارج أخد حمام يعنى شعره كأنه مبلول..ناعم أوي ] وراح قايل كأنه شبهه عمر بن مسعود الثقفي..

و أما موسى فرأيته رجلاً طويلاً أسمر اللون.. أجعد الشعر و "عنده سنتين قريبين من بعض أوي او راكبين فوق بعض يعنى مش جميل زي عيسى " (بس تعرفوا رغم ان سيدنا موسى مكنش بجمال سيدنا عيسى إلا ان ربنا عز وجل قال:" وَأَلقيت عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَىٰ عَيْنِي" فكان كل اللي يشوف سيدنا موسى يحبه اوى..سبحان الله) و راح النبى قايل : و موسى كأنه من رجال شنوءة (دي قبيلة كلهم سمر و أجسامهم قويه البنيه) .. و أما إبراهيم خليل الله فكان أشبه الناس بي خَلقا و خُلقا" (شبهه النبى عليه الصلاه و السلام أكيد كان جميييل اوى ) ..فقام واحد قايل : يا محمد صف لنا المسجد الأقصى ( أوصفه بقى باب باب :و مدخل مدخل، مش انت بتقول انك رحت يا محمد...طيب اوصف بقى) .. فراح النبي عليه الصلاه و السلام قايل: دخلت المسجد ليلاً و خرجت ليلاً و الله لم أره، فضحكت قريش و قالوا أرأيتم..يكذب عليكم..


(طب ربنا حيسيب النبى كده؟..لأ..أبداً ..) سبحانه و تعالى نزل جبريل من فوق سبع سموات و خلاه يرفع المسجد الأقصى على جناحه عشان الرسول يقدر يوصف المسجد و هو شايفه بعنيه .. و راح قايل له : "أقصص عليهم يا محمد" و يبدأ النبي يوصف المسجد "باب كذا و مدخل كذا" و قريش واقفه مخضوضه لانه بيوصف وصف دقيق اوى .. دى كانت معجزه و راح النبى قايل: يا معشر قريش لقد مررت على قافلة بني فلان بالروحاء و سلمت عليهم و سقوني ماءاً.. فرجال قريش رحوا وقفوا على ابواب مكه مستنين القوافل اللى جايه من الشام وعدت عليهم القافله اللى النبى عليه الصلاه والسلام قال عليها و سألوهم أنتوا بجد محمد عدى عليكوا امبارح؟ .. قالولهم أه سلم علينا و شرب عندنا مايه.

فرجعوا للنبى و قالوا والله هذه آيه من الله كيف عرفت هذا..فراح النبى قايل لهم و مررت بقبيله بني فلان "قبيلة تانيه" و كان لهم ناقة عليها جوالق "الكسوة بتاعت الجمل" فيها خطوط بيض وسلمت عليهم فسألوهم عن ذلك .. فراحوا فعلا و سألو القبيلة و قالولهم : ايوه عدى محمد علينا في نص الليل بين الشام "فلسطين" و مكه ..فقالوا والله هذه آية (معجزه)..فراح النبى قايل: و و الله يا معشر قريش رأيت قبيلة بني فلان خرجت من التنعيم و هى فى الطريق إليكم و ستدخل عليكم الآن من قِبل الثنية .. فلقوا القبيلة داخله بجد .. فقالوا والله هذه آية ..و كانوا حيؤمنوا خلاص فوقف الوليد بن مغيرة
( فاكرينه؟ ده اللى نزلت فيه الآيات "ثُمَّ نَظَر*ثُمَّ عَبَسَ * ده اللى سمع القرآن و اقترح على قريش انهم يقولوا ان النبى ساحر) و قال الوليد: "يا معشر قريش أتؤمنون له .. والله سحر أعيننا و أعين القبائل هو ساحر .. هو ساحر..فلا تصدقوه" فقالت قريش "ساحرٌ .. ساحرٌ لا نصدقك أبدا"..

(مفيش فايده و راحوا لأبو بكر رضى الله عنه وقالوا له: يزعم صاحبك أنه صلى فى المسجد الأقصى ليلآ و عاد مكه ليلآ .. فقال ابو بكر :أتكذبونه؟ قالوا: نعم، فقال ابو بكر والله لئن كان قالها فقد صدق..إني لأصدقه فيما أبعد من ذلك، أصدقه في خبر السماء يأتيه في غدوة أو روحة، إن كان محمد قال هذا: فقد صدق ..و كان كل ما النبى يحكى عن اللى شافه فى الإسراء و المعراج يرد ابو بكر عليه و يقوله :صدقت ..و من هنا سماه النبى ب"الصديق" وكان دايما النبى يقول: إنَّ الله بعثني إليكم، فقلتم: كذبت..وقال أبو بكر: صدقت..عايزه اقولكم على حاجه جميله قالها الشيخ الشعراوى رحمه الله : ربنا عز وجل قال" سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى"..و ماقلش سرى عبدى .. يعنى الموضوع تم بقدره ربنا و ربنا هوه اللى وصل النبى هناك..فكان مش غريب و لا عجيب ان ده بحصل لان الله على كل شئ قدير..فعشان كده قريش غلطت لما كذبت النبى لأنه النبى مقلش انه راح الشام بقدرته هوه صلى الله عليه و سلم ولكن بقدره الله تعالى ..

المهم رجع النبى للصحابة و قريش مصدقتش و قعد معاهم .. هتحكيلهم أيه يا رسول الله؟ هيحكيلهم عن الجنة ..اصل النبى عاوز يثبت الصحابة ..فيبدأ يحكيلهم عن الجنة .. و يقول والله رأيت فيها الأبنية من ذهب و فضة و مناطها مسك و ترابها الزعفران و حصاها من اللؤلؤ و الياقوت و المرجان و الشاب فيها لا يشيخ أبدا و لا يموت فيها أحداً أبدا و لا يبلى نعيما فيها أبدا والله إن منزله أدنى أهل الجنة ليرى ملكه مسيره 2000 سنة لا يقطعه.. فقالوا يارسول الله و ماذا عن أعلى منزله في الجنة؟. فقال النبى: ذلك الذي يري و جه ربه بكرة و عشيا "صبح و بليل"( في ناس هتشوف ربنا صبح و بليل..اصلها درجات..ممكن حد يقول طيب ادخل اى درجه و خلاص..صح؟.. بس متنسوش ان ده هيبقى مكانك للأبد يعنى الدرجه و النعيم اللى فاتك مش حتقدر توصله نهائيآ..تخيل واحد للأبد حيبقى مع النبى طول النهار و الليل و واحد تانى لأ :قال تعالى:( قُلْ يَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَىٰ مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ)

و يفضل يحكى النبى عن الجنه و يقولهم والله فيها مالا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر .. فيقوم قايل: رأيت قصراً جميلا عظيما فقلت للملائكه : لمن هذا القصر؟ قالوا: لفتى من قريش.فقلت:من ؟ فقيل "لعمر بن الخطاب".


المصادروالمراجع:

 •سيرة الرسول للشيخ محمود المصري

•كتاب الرحيق المختوم

•سيرة ابن هشام

•كتاب هذا الحبيب للشيخ ابو بكر الجزائري

•السيرة النبوية الصحيحه

•سير اعلام النبلاء للامام الذهبي

•سيرة الرسول للدكتور علي الصلابي

 •وموقع اسلام ويب وموقع islam story



تعليقات

  1. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.. مدي صحة حديث الرسول صلى الله عليه وسلم. مع عبدالله بن عمر. بشأن دخول الجنه

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كلمات أغنيه قواعد العشق الاربعون

أسماء شخصيات قصه يوسف عليه السلام